Dr. Frank Mangold

Post-doctoral researcher

Frank Mangold is a post-doctoral research at the Department of Media Research and Media Use, University of Hohenheim (Germany).  

He pursued his doctoral studies at the University of Hohenheim. His research interests involve audience studies and (news) media repertoires, opinion leadership, network analysis, as well as communication methods and measures. Frank has extensive teaching experience both at the undergraduate and graduate level. In addition, he has conducted a variety for doctoral researchers in quantitative methods (multilevel modelling, moderation and mediation analysis, structural equation modelling). Frank’s research has been prominently published in a variety of national and international peer-reviewed journals, including Journal of Communication, Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), New Media & Society, as well as Communication Methods and Measures.

Contact 

University of Hohenheim 
Department of Communication Science, i.p. Media Research and Media Use (540 A) 
D-70593 Stuttgart 
Germany Tel: (0711) 459-23162 
E-Mail: frank.mangold@gesis.org

Consultation hours: upon agreement, registration via e-mail  

 

Kümpel, A., Christina, P., Schnauber-Stockmann, A. & Mangold, F. (Hrsg.) (in Vorbereitung). Nachhaltigkeit als Gegenstand und Zielgröße der Rezeptions- und Wirkungsforschung. Aktuelle Studien und Befunde. Baden-Baden: Nomos.

Stier, S., Mangold, F., Scharkow, M. & Breuer, J. (2021). Post post-broadcast democracy? News exposure in an age of online intermediaries. American Political Science Review. doi: 10.1017/S0003055421001222

Mangold, F., Stier, S., Breuer, J., Scharkow, M., (2021). The overstated generational gap in online news use? A consolidated infrastructural perspective. New Media & Society. doi: 10.1177/1461444821989972

Schnauber-Stockmann, A. & Mangold, F. (2020). Day-to-day routines of media platform use in the digital age. Communication Monographs, 87(4), 464-483.

Mangold, F. & Scharkow, M. (2020). How do filtering choices impact the structures of audience networks? A simulation study using data from 26 countries. Communication Methods & Measures, 14(2), 1-24.

Scharkow, M., Mangold, F., Stier, S., & Breuer, J. (2020). How social network sites and other online intermediaries increase exposure to news. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, January, 27th, 2020. doi: 10.1073/pnas.1918279117

Weber, P. & Mangold, F. (2019). Konsequenzen des Wandels öffentlicher Kommunikation [Consequences of the changing public sphere]. In P. Weber, F. Mangold, M. Hofer, & T. Koch (Hrsg.) (2019). Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit (pp. 7–15). Baden-Baden: Nomos.

Weber, P., Mangold, F., M. Hofer & T. Koch (Hrsg.) (2019). Meinungsbildung in der Netzöffentlichkeit. Baden-Baden: Nomos.

Jost, P., Mangold, F. & Jürgens, P. (2019). Herausforderungen und Potenziale der Nutzung digitaler Beobachtungsdaten auf Facebook: Eine longitudinale Perspektive. In P. Müller, S. Geiß, C. Schemer, T. Naab & C. Peter (Hrsg.), Dynamische Prozesse in der öffentlichen Kommunikation: Methodische Herausforderungen. Köln: Halem.

Mangold, F., & Bachl, M. (2018). New news media, new opinion leaders? How political opinion leaders navigate the modern high-choice media environment. Journal of Communication, 68(5), 896-919.

Mangold, F., & Schenk, M. (2018). Die Bedeutung der Beziehungsstärke für die Meinungsführung: Zentrales Konstrukt oder doch vernachlässigbare Randerscheinung? KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 70(1), 1-24.

Schnauber-Stockmann, A. & Mangold, F. (2018). Medien als sozialer Zeitgeber. In C. Wilhelm, N. Podschuweit, M. Hofer & T. Koch (Hrsg.), Medienwahl: Aktuelle Konzepte, Befunde und methodische Zugänge (p. 53-70). Baden-Baden: Nomos.

Bachl, M. & Mangold, F. (2018). Gesundheitsbezogene Informationsrepertoires. Ein nutzerorientierter Ansatz zur Analyse der Informationsnutzung im Gesundheitskontext. In C. Lampert & M. Grimm (Hrsg.), Gesundsheitskommunikation als transdiziplinäres Forschungsfeld (p. 81-92). Baden-Baden: Nomos.

Mangold, F., Vogelgesang, J., & Scharkow, M. (2017). Nachrichtennutzung in Deutschland. Eine nutzerzentrierte Repertoireanalyse. M&K Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(4), 704-723.

Mangold, F. (2017). Persönlichkeitsstärke Revisited: Eine Überprüfung der Struktur der Noelle-Neumannschen Skala zum persönlichen Einfluss. Publizistik, 62(1), 61-82.

Mangold, F. (2017). Mplus. In J. Matthes (Hrsg.), The International Encyclopedia of Communication Research Methods. Hoboken: John Wiley & Sons. doi:10.1002/9781118901731.iecrm0158

Mangold, F. & Schenk, M. (2013). Stratifizierte und segmentierte Opinion Leadership. In K. Imhof, R. Blum, H. Bonfadelli & O. Jarren (Hrsg.), Stratifizierte und segmentierte Öffentlichkeit (p. 249-262). Wiesbaden: Springer VS.

Schenk, M. & Mangold, F. (2011). Entscheider, Meinungsführer und Qualitätsmedien - Die Bedeutung der Qualitätspresse für Entscheidungsträger in Wirtschaft und Gesellschaft. In R. Blum, H. Bonfadelli, K. Imhof & O. Jarren (Hrsg.), Krise der Leuchttürme öffentlicher Kommunikation. Reihe Mediensymposium. Wiesbaden: Springer VS.

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